|
早稲田大学
鷲崎 弘宜
教授
機関別共同研究
Discovery Saga
論文分野別Discovery Saga
研究テーマDiscovery Saga
協賛企業
共同研究先:Fuji Television Kids Entertainment Inc
Corporate
共同研究数 2
Conference Paper
2018 1 8
IEEE : Institute of Electrical and Electronics Engineers
Program learning for beginners: Survey and taxonomy of programming learning tools
初心者のためのプログラム学習 プログラミング学習ツールのサーベイと分類法
Daisuke Saito, Ayana Sasaki, Hironori Washizaki, Yoshiaki Fukazawa, Yusuke Muto
【抄録】
Occasionally a game or visual programming language tool designed for programming education is used to teach programming. In general, these tools have various attributes, which inhibit a great learning effect if the tool and learning objectives are not aligned. However, which tool is most appropriate for a given objective remains unknown. In this research, we propose a taxonomy table to evaluate program learning tools and demonstrate its usefulness by researching and comparing 43 kinds of program learning tools in the taxonomy table. This research should contribute to the selection of suitable tools for program learning. © 2017 IEEE.
【抄録日本語訳】
プログラミング教育用に開発されたゲームやビジュアルプログラミング言語のツールが、プログラミング教育に使われることがあります。一般に、これらのツールには様々な属性があり、ツールと学習目的が一致していないと大きな学習効果が阻害される。しかし、ある目的に対してどのツールが最も適切であるかは未知のままである。本研究では、プログラム学習ツールを評価するための分類表を提案し、その有用性を43種類のプログラム学習ツールを分類表で調査・比較することにより実証する。本研究は、プログラム学習に適したツールの選定に貢献するものと考えられる。© 2017 IEEE.
Conference Paper
2018 1 8
IEEE : Institute of Electrical and Electronics Engineers
Quantitative learning effect evaluation of programming learning tools
プログラミング学習ツールの定量的学習効果評価
Daisuke Saito, Ayana Sasaki, Hironori Washizaki, Yoshiaki Fukazawa, Yusuke Muto
【抄録】
Children can learn programming using different tools. Understanding how the characteristics and features of each tool impact the learning effect will enhance learning. However, the impact of specific tools on the learning effect is unclear. In this study, we conducted a workshop to evaluate the characteristics and features of six tools on the learning effect. Our study reveals that the learning effect clearly differs between the six tools. © 2017 IEEE.
【抄録日本語訳】
子どもたちは、さまざまなツールを使ってプログラミングを学ぶことができます。それぞれのツールの特性や特徴が学習効果にどのような影響を与えるかを理解することで、学習効果を高めることができます。しかし、特定のツールが学習効果に与える影響については不明である。そこで、本研究では、6つのツールの特性や特徴が学習効果に与える影響を評価するワークショップを実施した。その結果、6つのツールによって学習効果が明確に異なることが明らかとなった。© 2017 IEEE.