|
早稲田大学
鷲崎 弘宜
教授
機関別共同研究
Discovery Saga
論文分野別Discovery Saga
研究テーマDiscovery Saga
協賛企業
共同研究先:Fuji Electric Co., Ltd.
Corporate
共同研究数 1
Conference Paper
2020 12 8
IEEE : Institute of Electrical and Electronics Engineers
Assessing elementary school students' programming thinking skills using rubrics
小学生のプログラミング思考力をルーブリックで評価する
Daisuke Saito, Shota Kaieda, Risei Yajima, Hironori Washizaki, Yoshiaki Fukazawa, Hidetoshi Omiya, Misaki Onodera, Idumi Sato
【抄録】
In this study, we evaluated the abilities elementary school students can cultivate through education using programming. We focused on using programming in subject education, e.g., arithmetic and science. The effect of programming education in computer science has been reported extensively; however, it is unclear what abilities utilization of programming in may cultivate in other subjects. Therefore, in this study, we created a rubric to evaluate programming thinking skills. The rubric was applied to actual elementary school math and science classes for evaluation. As a result, in mathematics, the ability to analyze events improved, and, in science, the ability to branch improved. In this paper, we present the rubric and corresponding evaluation results. © 2020 IEEE.
【抄録日本語訳】
本研究では、小学生がプログラミング教育を通じて培うことができる能力を評価した。特に、算数や理科などの教科教育におけるプログラミングの活用に着目した。コンピュータサイエンスにおけるプログラミング教育の効果は広く報告されているが、他の教科においてプログラミングを活用することでどのような能力が育まれるかは不明である。そこで、本研究では、プログラミング的思考力を評価するためのルーブリックを作成した。このルーブリックを実際の小学校の算数と理科の授業に適用して評価した。その結果、算数では事象を分析する力が向上し、理科では分岐する力が向上することが確認された。本論文では、ルーブリックとそれに対応する評価結果を紹介する。© 2020 IEEE.